• Aracım
    0 TL
  • Hesabım
    Giriş Yap
Honda
Ford
Nissan
Volkswagen
Toyota
Subaru
BMW
Audi
Mercedes
Universal
Honda Civic_FC5 2016-.....
Honda Civic_FB7 2012-2016
Honda Civic_FD6 2006-2012
Honda Honda CRV 2015-2017
Honda Honda HRV 2016-2018
Honda Honda Jazz 2015-2017
Honda Civic_HB_FK7 2016-.....
FB, EFB, AGM Aküler
  • Geleneksel Akü  (Islak Tip – FB – Flooded Battery)

Çok eski zamanlardan beri kullanılan ve ıslak tip akü olarak da geçen bu akülerin çok farklı kapasiteye sahip tipleri mevcuttur. Alternatör tarafından sürekli olarak şarj edilen FB akü, bu sayede elde ettiği enerjiyle aracın elektrik ve elektronik aksamını besler. Alternatörün sürekli olarak motora bağlı olarak çalışması motorda yük yaratarak yakıt tüketimini yükseltir. Araç çalıştırıldığından itibaren ise voltaj büyük oranda sabittir. FB akülerin yüksek kapasiteli olanları SFB olarak da adlandırılabilir.

  • EFB Akü (Geliştirilmiş Islak Tip – Enhanced Flooded Battery)

EFB aküler, bir alt maddede izah edeceğimiz AGM akülerden daha sonra geliştirilmelerine rağmen teknolojik açıdan daha basit yapıdadırlar. FB akülerin geliştirilmesiyle ortaya çıkmışlardır. Genellikle sadece Start Stop sistemine sahip araçlarda AGM akülerden daha ekonomik maliyetli olmaları nedeniyle tercih edilirler.

FB akülerden farklı olarak; alternatör tarafından sürekli şarj edilmezler. Alternatör bağlantısı EFB akü tamamen dolunca kesilir ve sistemi besler. Ne zaman ki enerjisi azalır, alternatör tekrar devreye girerek EFB aküyü şarj eder. Bu sayede alternatörün motora verdiği yük azalır, dolayısı ile ortalama tüketim düşer. Ayrıca Start Stop sisteminin araç durduğunda devreye girmesi ve motoru kapatmasıyla da ortalama yakıt tüketimi daha da düşer.

Diğer taraftan EFB akülerin hem sürekli olarak dolup boşalması, hem de araç dururken alternatör desteği olmadan sürekli olarak start stop sistemi ile aracı çalıştırması nedeniyle FB akülere göre çok daha dayanıklı ve uzun ömürlü olmaları gerekir. FB aküler yaklaşık 30.000 motor çalıştırmaya denk olarak ömürlerini tamamlarken, EFB aküler 90.000 çalıştırmaya kadar ömür sağlayabilirler.

  • AGM Akü (Kuru Tip – Absorbent Glass Mat)

1980’li yıllarda ileri teknolojiye sahip ülkelerin orduları için tasarladığı AGM aküler, çok yüksek kapasiteleri ve dayanıklı yapıları ile öne çıkmaktadır. Cam elyaflarından oluşan süngerimsi yapının asiti emmesi nedeniyle kuru tip olarak da adlandırılırlar. Kuru tip hem daha güvenlidir hem de basınç ve darbe gibi dış etkenlere karşı daha dayanıklıdır. Sadece start stop sisteminin olmadığı ayrıca “Fren Enerjisi Geri Kazanımı” gibi karmaşık sistemlere de sahip olan araçlarda tercih edilirler.

Ancak hem Start Stop sisteminin sürekli devreye girip çıkması hem de Fren Enerjisi Geri Kazanımı sisteminin aküyü şarj etmesi karmaşık bir işlemdir. Bu nedenle bu tip aküler için işletim sistemine sahip akıllı aküler de denilebilir. Bir yandan elektrik üretme kapasitesine sahip mikro hybrid olarak tabir edilen bu sistemi idare eden akü, bir yandan da büyük bir çoğunluğu elektriğe ihtiyaç duyan elektrik-elektronik araç donanımlarına enerji sağlar.

Yoğunluk
Gr/cm3
Voltaj Akü Durumu
1,28 >12,6 Full
1,28-1,246 12,6-12,4 %100-%75
1,246-1,213 12,4-12,2 %75-%50
1,213-1,18 12,2-12,0 %50-%25
1,18-1,146 12,0-11,7 %25-%0
1,146 11,7> Derin Şarj Gerekli

Yoğunluk Hidrometre ile ölçülmelidir. 

Akü voltajı 12,4 voltun altına indiğinde aküde sülfatlaşma oluşur. Akünüzü uzun süreli kullanmak istiyorsanız voltaj ve yoğunluk değerlerini kontrol etmelisiniz. 

Fren Balata Testleri ( ECE R90 )

Araçlarımız önemli güvenlik parçası olan fren balataları hakkında bilmeniz gerekenler ve üretici firmaların yaptıkları testler;

 

DİNAMOMETRE PERFORMANS TESTİ

Araç şartlarının simülasyonunu yapıldıktan sonra değişken hız,sıcaklık,basınç şartları altındaki frenlemelerde oluşan sürtünme katsayısı,fren momenti-yavaşlama ivmesi ölçülür.

 

DİNAMOMETRE SES TESTİ

Bu testte yay amortisör grubu komple olarak test cihazına bağlanır ve yine değişken frenleme şartları altında oluşan ses şiddeti ve frekansı ölçülür.

 

DİNAMOMETRE AŞINMA TESTİ

Standartlarda belirlenmiş şartlar altında, kullanım şartlarına veya sıcaklığa bağlı olarak balata ve disk/kampana için mm ve gram aşınma miktarlarının ölçüldüğü testtir.

 

SIKIŞTIRILABİLİRLİK TESTİ

Oda sıcaklığında ve 400 ºC de balata üzerine 160 bar basınç uygulanarak, balatada oluşan sıkışma miktarları ölçülür. Aynı zamanda genleşme ve ısı transferi incelenir.

Sıkışma miktarı düşük balata sert, ses yapma riski var.

Sıkışma miktarı yüksek balata yumuşak, pedal hissi açısından sorun riski var.

Sıkışabilirliğin kalınlığa oranı.

Oda Sıcaklığında : <%2

400 °C ‘de : <%5

 

KESME KUVVETİ TESTİ

Disk sacı ve balata arasındaki birleşmenin kontrolü amacı ile kullanılan test makinesidir.

Balatanın kesme kuvvetine dayanımı ölçülür.

Kesme kuvveti 350 N/cm2 üzerinde olmalı

Sac yüzeyinin minimum %80 ‘inde balata kalmalı.

 

KRAUSS TEST MAKİNASI

Balata geliştirilmesi tamamlandıktan sonra seri üretimde balata sürtünme katsayılarının ve aşınmaların kontrolü amacı ile kullanılır. Her parti için Krauss testi yapılarak partinin kontrolü sağlanmalıdır.

 

HAVŞA ALTI PATLATMA TEST CİHAZI

Kampanalı fren balatalarında perçinlerin takıldığı deliklerdeki havşa dayanımını ölçmek amacı ile yapılan testtir.

 

ARAÇ ÜZERİ TESTLER

Araç üzerinde standartlarla belirlenmiş şartlarda performans ve aşınma takipleri amacı ile yapılan testlerdir.

Orijinal  (OEM ) olarak tanımlanan balatalar aracın ilk montajında kullanılan balatalardır. Servislerde ve yenileme pazarında (After Market ) kullanılacak balatalarda orijinal veya eşdeğer olarak tanımlanmış parçalar olmalıdır. Bu nedenle eşdeğer balataların ECE R90 regülasyonuna göre test edilmiş ve onaylanmış olması gerekmektedir.

Yetkili kurumlarca verilen bu numara ( E1 ) balatanın orijinali ile aynı performans değerlerini sağladığının kanıtıdır.

 

Halojen, Xenon ve Led Farlar
Far teknolojileriyle ilgili avantaj ve dezavantajları inceleyecek olursak; karşımıza şu sonuçlar çıkıyor:

 

Halojen farlar düşük fiyat, kolay ulaşılabilirlik ve kolay monte edilebilme gibi avantajlara; düşük ışık gücü ve kısa ömür gibi dezavantajlara sahip.

 

XENON farlar yüksek ışık gücü, halojen farlara göre 3 kat uzun ömür ve farklı renk seçenekleri gibi avantajlara sahip. Ancak halojen farlara göre daha yüksek ücret ve yüksek değişim ücretleri gibi dezavantajları bulunuyor.

 

LED farlar ise çok düşük elektrik tüketimi, parlaklık ve küçük boyutlarda olma gibi avantajlar sunuyor. Tabii çok fazla ısınma ve oldukça yüksek satın alma maliyetleri gibi dezavantajları da bulunuyor.